Wednesday

Cara Mempercepat Prestasi Komputer atau Pc anda





Cara Mempercepat Prestasi Komputer atau Pc anda yang mengalami 3L (lelet, LEMOT, LETOI) kerana sekarang ini tidak bolehdinafikan lagi bahawa Komputer merupakan salah suatu benda yang boleh melakukan pelbagai macam jenis aktiviti yang bolehmemudahkan, membantu pekerjaan kita. dan mungkin Kini komputer merupakan salah satu benda yang wajib dimiliki oleh setiap orang, sebagai akibat dari perkembangan Jaman dan teknologi yang begitu pesat di era moden seperti sekarang ini. Tapi apajadinya Jika Komputer atau PC yang anda punyai Mengalami 3 L, pasti anda akan kesal, ndongkol atau marah bukan? MunkinDengan sedikit tips Cara Mempercepat Prestasi Komputer atau Pc anda ini mudah-mudahan boleh mengatasi masalah komputeryang sedang mengalami 3L di atas. Okelah kalau begitu, Berikut ini adalah langkah-langkah yang perlu anda lakukan:
1. Mengurangkan masa booting



A. Lokasi Booting
Secara lalai, biasanya computer akan menyemak floopy terlebih dahulu. Ubahlah dengan masuk ke BIOS dengan menekan Del selepas pengiraan memory dilakukan. Lalu pada pilihan FirtsBoot Device pilihlah harddisk di mana anda meletakkan operating system. Contohnya "hard disk" Dengan cara ini, komputer tidak akan memakan masa lagi mencari lokasi booting, tapi terus ke harddisk tempat operating system disimpan.

B. Disable Komponen yang tidak digunakan
Semua peranti yang dipasang pada komputer akan memakan masa booting. Oleh sebab itu kurangkan dengan klik kanan padaMy computer / properties / hardware dan klik Device Manager, dan pilih bahagian yang tidak lagi terpakai dengan Klik kanan lalu pililih disable.

C. Kurangkan Font
Jumlah font juga mempengaruhi proses booting. Pakai font yang diperlukan aja. Biar tidak hilang sebelum menghapuskan font anda boleh simpan dengan membuatkan folder tersendiri, bila suatu saat diperlukan anda boleh kembalikan lagi. Untuk memadam font Caranya, masuk control panel, pilih fon dan buang yang tidak diperlukan.

D. Hilangkan Layar Loading
Dengan menghilangkan layer loading, anda juga boleh menjimatkan sedikit masa booting. Caranya pilih menu Main pada Start menu, dan taip msconfig, tekan Ok. Setelah itu pada pilihan / noguiboot berikan tanda semak. Perubahannya skrin tidak memaparkan logo windows pada proses booting, hanya skrin hitam.

E. Kurangkan Masa Setelah Booting
Selesai booting, komputer ada proses pengenalan rangkaian. Hal ini memakan masa, jika anda ingin akan menggunakan computer dan komputer tidak disambung dengan rangkaian, maka caranya adalah mematikan ciri-ciri ini dengan cara masuk My Computer, pilih manage. Lalu expan Service and Application. Dalam senarai service, klik dua kali Workstation. Kemudian pada dropdown box Star Up type pilih Disable.

2. Matikan / disable indeks services
Indexing Services adalah sebuah program kecil tetapi mengunakan memory computer lumayan besar. Kadang-kadang boleh menganggu computer menjadi lebih bising atau berbunyi dalam access harddisk. Fungsi Indexing Services adalah melakukan update senarai fail computer, tujuannya untuk mempercepatkan prestasi PC dengan sistem dari pendaftaran index file. Jika anda tidak memerlukan pencarian file terlalu sering, Indexing Services dapat dimatikan dengan: Go to Start, Click Settings, Click Control Panel, Double-click Add / Remove Programs, Click the Add / Remove Window, Components, Uncheck the Indexing services, Click Next

3 Optimisme display setting
Dengan menurunkan tahap gambar. Windows dengan paparan desktop keren memang menarik. Tetapi terlalu banyak gambar akan memaka sumber resource system. Untuk mematikannya: masuk, Go to Start, Click Settings, Click Control Panel, Click System, Click Advanced, costume padam semak pada pilihan-pilihan berikut (Show shadows under menus, Show shadows under mouse pointer, Show translucent selection rectangle, Use drop shadows for icons labels on the desktop, Use visual styles on windows and buttons, atau terserah pada anda)

4. Mempercepat browser folder.
Setiap kali membuka penyemak imbas folder, maka tampak kelambatan atau sedikit delay. Karen Windows XP sesaat akan mencari network file dan printer sementara membuka Windows Explorer. Untuk memperbaiki anda boleh mematikan kemudahan tersebut dengan: Open My Computer, Click on Tools menu, Click on Folder Options, Click on the View tab, Uncheck the Automatically search for network folders and printers check box, Click Apply, Click Ok,

5. Matikan Service yang Tidak Perlu.
Sebaiknya service-service tersebut dimatikan caranya masuk My Computer, pilih manage. Lalu expan Service and Application. Pilih yang tidak diperlukan, kemudian pada dropdown box Star Up type pilih Disable.

6. Matikan start up
A. Masuk start menu: Start / All Programs / Startup padam semua item yang tidak diperlukan.
B. Masuk msconfig, caranya: Start / Run taip msconfig, pilih tab Startup, padam semua semak yang tidak diperlukan.
C. Bersihkan regedit, caranya: Start / Run taip regedit, masuk ke HKEY_LOCAL_ MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Run padam entry-entry yang tidak diperlukan
D. Bersihkan juga
HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Run 7. Mempercepat paparan menu. Klik start menu, pilih run, taip regedit, windows registry editor akan muncul, kemudian cari HKEY_CURRENT_USER. klik tanda [+] untuk melihat submenunya. dan pilih control panel, dan pilih desktop. (HKEY_CURRENT_USER [-]/= control panel [-] / desktop, Klik menushowdelay, lalu rubah valuenya dengan yang anda suka (semakin kecil angkanya semakin cepat)

7. Perhatikan Visual Grafik
Kesan kesan visual grafik komputer kita seringkali memberatkan prestasi PC kita. Oleh kerana itu kita harus memilih antara mementingkan visual grafik / paparan dari komputer kita atau lebih mementingkan kualiti dan prestasi dari PC kita. Bagaimana caranya? Ikuti langkah-langkah ini:
Klik kanan icon My Computer -> Klik Kanan -> Properties -> (Tab) Advance -> (Performance -> Tetapan) -> Visual Effect
Nah disitu kan ada pilihan antara mementingkan kualiti gambar atau prestasi PC, kita pilih saja yang kita utamakan. Atau kita boleh pilih sendiri dalam menu custom, tinggal check / uncheck pilihan kita sesuai dengan keinginan dan keperluan kita.

8. Elakkan Program-program yang Tidak Berguna
Seringkali kita hanya memasang program untuk memenuhi isi komputer kita. Padahal semakin banyak program yang ada di komputer kita maka hardisk akan lebih penuh. Dan semakin banyak isi hardisk yang terpakai maka komputer kita akan berjalan lebih lambat pula. Oleh kerana itu di sarankan kita agar:

► Uninstall program-program yang tidak berguna
Caranya: Control Panel -> Add or Remove Programs
Nah disitu akan kelihatan mana program-program yang sering kita pakai dan mana yang tidak. Sebaiknya untuk program yang jarang kita pakai maka padam sahaja dari PC kita.

► Lakukan Disk Cleanup
Disk Cleanup ini akan membersihkan fail-fail bekas yang sudah tidak diperlukan lagi sehingga boleh menjimatkan space hardisk kita
Caranya: My Computer -> C: (sesuai dengan hardisk yang kita ingin bersihkan) -> Klik Kanan -> Properties -> Disk Cleanup

► Defragment Hardisk Berkala
Defragment ini juga boleh membersihkan hardisk dari data-data yang tidak berguna. Sehingga jika kita melakukan defragment hardisk ini akan menambah free spac penyimpananan hardisk kita.
Caranya: My Computer -> C: (sesuai dengan hardisk yang kita ingin bersihkan) -> Klik Kanan -> Properties -> (tab) Tools -> Defragment Now

9. Melakukan Tweaking dengan Software
Banyak software yang sedia yang mampu meningkatkan prestasi komputer kita. Diantaranya Tune Up Utilities, CCleaner, RegCleaner dan masih banyak lagi. Tools-tools tersebut juga boleh membersihkan registry kita dari kesalahan-kesalahan / Error. Kita boleh mencari sofware - software tersebut dengan cara searhcing di google

10. Optimalkan Virtual Memori
Caranya: My Computer -> Klik Kanan -> Properties -> (Tab) Advance -> (Performance -> Tetapan) -> Advanced -> (Virtual Memori -> Change)
Nah disitu ada bahagian custom size kita isi di situ sesuai dengan yang ada di reccomended

11. Matikan beberapa ciri Start Up yang tidak berguna
1. Start Menu RUN -> Ketikan MSCONFIG -> OK / Enter -> Pilih menu Start Up>> Hilangkan semua semak pada Start up kecuali Program Anti virus.
2. Klik Menu service -> Hilangkan semak pada Automatic Updates Selepas itu tekan Apply lalu OK

Setelah ke 11 cara di atas anda lakukan, sekarang Restart komputer anda, dan bezakan hasilnya sebelum anda melakukan perubahan ini apakah Komputer atau Pc anda masih 3 L?, Demikan sedikit Tips Cara Mempercepat Prestasi Komputer atau Pc anda dan semoga boleh bermanfaat bagi anda semua.
"SUKSES SELALU UNTUK ANDA"

1 orang menjawab...:

  1. It is unlikely air conditioners only mover air and do not adjust its temperature.
    Pendant lamps - Pendant lights are a good source of job lighting and they can be lowered or elevated depending on your wants.
    It's important not to underestimate your ceiling fans.

    Also visit my web-site :: hampton bay ceiling fans with lights and remote install instructions

    ReplyDelete